Rysunek i Malarstwo – piątek

Dziś ćwiczymy malowanie portretu metodą światłocienia, korzystając ze wzoru. W tym zadaniu malujemy farbami dostępnymi w domu, używając głównie palety ciepłych barw.  Posłużymy się w tym celu fragmentem obrazu Wieczerza w Emaus, dzieła z przełomu XVI i XVII wieku pędzla Caravaggia, mistrza w  dziedzinie malowania postaci, dbającego o ukazanie wyrazu psychologicznego portretowanych osób. Załączony przeze mnie portret ukazuje wprawny pędzel artysty, „który genialnie operuje kontrastowym światłocieniem. Głębokie, świetliste kolory, wskazują na upodobanie artysty do ciepłych ochr, cynobru i żółcieni cynowo-ołowiowej i są charakterystyczne dla palety Caravaggia.” Po wykonaniu szybkiego szkicu ołówkiem na ciemniejszej, grubszej kartce papieru, zaczynamy malować od nałożenia gęstą, białą farbą refleksów światła na twarzy, tak jak widać na drugim zamieszczonym zdjęciu. Następnie pogłębiamy cienie, a kolejno opracowujemy kolorem przejścia pomiędzy cieniem a światłem w ostatniej fazie używając miękkiego, niemalże suchego pędzla. Przygotowując to zadanie korzystałam ze zbiorowego opracowania – Techniki Wielkich Mistrzów Malarstwa.