Rytmika 3-6 lat

Nazwa zajęć Rytmika
Wiek uczestników 3-4 lat/5-6 lat
Termin  Poniedziałek:
15:20 – 15:50 (3-4 lata) GR. II
15:55 – 16:25 (3-4 lata) GR. I
16:45 – 17:15 (5-6 lat)
Numer sali 6
Prowadzący Marta Szurgot
Opis zajęć:

– Co jest naszym celem, co chcemy osiągnąć z dziećmi?
Zajęcia rytmiczne rozwijają wyobraźnię i inwencję twórczą dziecka, wzbogacając jego zamiłowanie do śpiewu, muzyki, ruchu przy muzyce, gry na instrumentach perkusyjnych.

Głównym celem zajęć jest wyrabianie wrażliwości muzycznej, dyspozycji ruchowych, kształcenie estetyki ruchów i świadomego podporządkowania ruchów muzyce, które odgrywają ogromną rolę w rozwoju psychofizycznym dziecka.

Poznany materiał muzyczny dzieci prezentują na uroczystościach wewnętrznych w MDK, dwa razy w roku, konkursach i przeglądach np: Debiuty Brożka Kultury i innych.

– Czego uczymy, co rozwijamy? Dzięki odpowiedniemu doborowi ćwiczeń i zabaw rytmicznych dzieci poznają podstawowe pojęcia muzyczne: rytm, tempo, dynamika, artykulacja, metrum.

Uczą się prawidłowo reagować na określony rodzaj muzyki:

– rozpoznają znane piosenki i tańce lub utwory instrumentalne po usłyszeniu ich fragmentów melodycznych i rytmicznych,

-wykonują w różny sposób tematy rytmiczne oraz przebiegi rytmiczne piosenek i tańców,

– grają na instrumentach perkusyjnych i rozpoznają ich dźwięki,

– improwizują głosem motywy melodyczne do podanych tekstów i układają własne.

W zakresie ruchu:

– estetycznie poruszają się przy różnego rodzaju marszach, biegach, skokach, podskokach, cwałach itp.,

– dostosowują rodzaj ruchu do muzyki,

– reagują na różne sygnały hamowaniem i pobudzaniem ruchu,

– posługują się rekwizytami w zabawach i ćwiczeniach,

– poznają kroki tańców narodowych i współczesnych,

– ilustrują ruchem, mimiką piosenki, muzykę klasyczną i  opowiadają historię, która kojarzy się z wysłuchaną muzyką, podają własne propozycje.

W zakresie repertuaru piosenek:

Dzięki bogatej i  ciekawej melodyce piosenek, dzieci uczą się:

– śpiewać zespołowo i indywidualnie z zachowaniem właściwej artykulacji, tempa i dynamiki,

– poprawnej emisji,

– właściwie gospodarować oddechem,

– poznają jak można samemu zbudować akompaniament perkusyjny – bodyperkusion i nadać nowy  wydźwięk prezentowanemu utworowi.

– Jakich używamy technik / metod? Metody wg. Jacqesa-Dalcroze’a,  Carla Orffa, Batii Strauss i Labbana, których ideą jest rozwijanie twórczych dyspozycji dziecka realizujących się w różnych formach ruchu, tańcu, śpiewie, grze na instrumentach perkusyjnych.
– Jaki jest ogólny plan zajęć?
Jak realizujemy zajęcia?
Praca zespołowa i indywidualna

Częste pokazy dla rodziców pod koniec zajęć i zajęcia otwarte.

– Jak nasi wychowankowie mogą przygotować się do zajęć? Warto zabrać ze sobą:

– luźny, swobodny strój

– obuwie na zmianę

– wodę do picia.

pon.wt.śr.czw.pt.sob.niedz.
16:00
16:50