Rytmika 3-6 lat
Nazwa zajęć | Rytmika |
Wiek uczestników | 3-4 lat/5-6 lat |
Termin | Poniedziałek: 15:20 – 15:50 (3-4 lata) GR. II 15:55 – 16:25 (3-4 lata) GR. I 16:45 – 17:15 (5-6 lat) |
Numer sali | 6 |
Prowadzący | Marta Szurgot |
Opis zajęć: | |
– Co jest naszym celem, co chcemy osiągnąć z dziećmi? |
Zajęcia rytmiczne rozwijają wyobraźnię i inwencję twórczą dziecka, wzbogacając jego zamiłowanie do śpiewu, muzyki, ruchu przy muzyce, gry na instrumentach perkusyjnych.
Głównym celem zajęć jest wyrabianie wrażliwości muzycznej, dyspozycji ruchowych, kształcenie estetyki ruchów i świadomego podporządkowania ruchów muzyce, które odgrywają ogromną rolę w rozwoju psychofizycznym dziecka. Poznany materiał muzyczny dzieci prezentują na uroczystościach wewnętrznych w MDK, dwa razy w roku, konkursach i przeglądach np: Debiuty Brożka Kultury i innych. |
– Czego uczymy, co rozwijamy? | Dzięki odpowiedniemu doborowi ćwiczeń i zabaw rytmicznych dzieci poznają podstawowe pojęcia muzyczne: rytm, tempo, dynamika, artykulacja, metrum.
Uczą się prawidłowo reagować na określony rodzaj muzyki: – rozpoznają znane piosenki i tańce lub utwory instrumentalne po usłyszeniu ich fragmentów melodycznych i rytmicznych, -wykonują w różny sposób tematy rytmiczne oraz przebiegi rytmiczne piosenek i tańców, – grają na instrumentach perkusyjnych i rozpoznają ich dźwięki, – improwizują głosem motywy melodyczne do podanych tekstów i układają własne. W zakresie ruchu: – estetycznie poruszają się przy różnego rodzaju marszach, biegach, skokach, podskokach, cwałach itp., – dostosowują rodzaj ruchu do muzyki, – reagują na różne sygnały hamowaniem i pobudzaniem ruchu, – posługują się rekwizytami w zabawach i ćwiczeniach, – poznają kroki tańców narodowych i współczesnych, – ilustrują ruchem, mimiką piosenki, muzykę klasyczną i opowiadają historię, która kojarzy się z wysłuchaną muzyką, podają własne propozycje. W zakresie repertuaru piosenek: Dzięki bogatej i ciekawej melodyce piosenek, dzieci uczą się: – śpiewać zespołowo i indywidualnie z zachowaniem właściwej artykulacji, tempa i dynamiki, – poprawnej emisji, – właściwie gospodarować oddechem, – poznają jak można samemu zbudować akompaniament perkusyjny – bodyperkusion i nadać nowy wydźwięk prezentowanemu utworowi. |
– Jakich używamy technik / metod? | Metody wg. Jacqesa-Dalcroze’a, Carla Orffa, Batii Strauss i Labbana, których ideą jest rozwijanie twórczych dyspozycji dziecka realizujących się w różnych formach ruchu, tańcu, śpiewie, grze na instrumentach perkusyjnych. |
– Jaki jest ogólny plan zajęć? Jak realizujemy zajęcia? |
Praca zespołowa i indywidualna
Częste pokazy dla rodziców pod koniec zajęć i zajęcia otwarte. |
– Jak nasi wychowankowie mogą przygotować się do zajęć? | Warto zabrać ze sobą:
– luźny, swobodny strój – obuwie na zmianę – wodę do picia. |
pon. | wt. | śr. | czw. | pt. | sob. | niedz. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16:00 | |||||||
16:50 |