Standardy Ochrony Małoletnich

Standard I

Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

  • Placówka posiada dokument Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
  • Dokument ten określa:
    • zasady bezpiecznej rekrutacji personelu;
    • sposoby reagowania na podejrzenie, że dziecko doświadcza krzywdzenia;
    • zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dziecka;
    • zasady bezpiecznych relacji między personelem a dzieckiem;
    • zasady bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych, w tym Internetu.
  • Dokument udostępniono na stronie internetowej placówki.
  • Dokument Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem dotyczy całego personelu placówki i cały personel zna treść tego dokumentu.
  • Dyrektor placówki wyznaczył osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Rola i zadania tej osoby są jasno określone.

Standard II

Placówka monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.

  • W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena merytorycznego przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzenie ich referencji.
  • Placówka uzyskała o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego lub oświadczenia o niekaralności (w przypadkach wskazanych przepisami obowiązującego prawa).
  • Określone są zasady bezpiecznych relacji personelu placówki z dziećmi wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem.
  • Placówka zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia w zakresie:
    • rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich,
    • procedur interwencji w przypadku krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia,
    • odpowiedzialności prawnej pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji,
    • procedury “Niebieskie Karty”.

Standard III

W placówce funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.

  • Placówka wypracowała procedury, które określają, jakie działania należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
  • Placówka dysponuje danymi kontaktowymi do lokalnych służb i instytucji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci oraz zapewnia do nich dostęp wszystkim pracownikom.
  • W placówce wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji.

Standard IV

Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.

  • Przyjęta Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem jest weryfikowana – przynajmniej raz w roku.
  • W ramach monitoringu analizuje się przeprowadzone interwencje i przyjęte zgłoszenia, a także konsultuje obowiązującą Politykę z personelem, dziećmi i rodzicami/opiekunami.
  • Polityka jest aktualizowana i podlega bieżącej weryfikacji, jeśli wymaga tego dobro dzieci lub wynika to z ewentualnych zmian przepisów.

Osobą odpowiedzialną za opracowanie, wdrożenie i monitoring standardów jest wicedyrektor ZWPEK  Katarzyna Zajączkowska.
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o podejrzeniu krzywdzenia małoletnich są: dyrektor ZWPEK Dorota Mierzejewska i wicedyrektor ZWPEK Katarzyna Zajączkowska.

Dokumentacja dotycząca zgłoszonych lub ujawnionych incydentów przechowywana jest do czasu zakończenia sprawy.