Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 2009 nr 114 poz. 946 ze zm.);
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526);
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 900).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2016 r. poz. 895);
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.);
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 276 ze zm.);
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1939 ze zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. 2022 poz.1757);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 oraz z 2022 r. poz. 1594)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tekst jedn.: Dz.U. 2018 poz. 1485);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (tekst jedn.: Dz. U. 2019 poz. 1575);
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024;
- Statut Zespołu Wolskich Placówek Edukacji Kulturalnej w Warszawie;
- Statut Młodzieżowego Domu Kultury wchodzącego w skład Zespołu Wolskich Placówek Edukacji Kulturalnej w Warszawie.
I. Wstęp
Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w V Ogrodzie Jordanowskim wchodzącym w skład Zespołu Wolskich Placówek Edukacji Kulturalnej w Warszawie opiera się na systemie wartości przyjętym przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Wychowanków ZWPEK. Treści Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze Statutem Zespołu Wolskich Placówek Edukacji Kulturalnej w Warszawie oraz Regulaminem Wychowanka. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych placówki jest współpraca całej społeczności skupionej wokół placówki. Program został dostosowany do poziomu rozwojowego wychowanków oraz zapotrzebowania i wymagań środowiska lokalnego. Ma służyć ujednoliceniu działań wychowawczych i profilaktycznych oraz pozyskaniu rodziców i innych podmiotów do współpracy w dziedzinie profilaktyki i wychowania.
Program wychowawczo-profilaktyczny skierowany jest do całej społeczności ZWPEK i realizowany przez Dyrekcję i Zespół Nauczycieli we współpracy z Rodzicami i Wychowankami.
II. Misja V Ogrodu Jordanowskiego
Placówka wychowania pozaszkolnego służy dzieciom i młodzieży w rozwijaniu twórczej wyobraźni i zaspokajaniu naturalnej potrzeby aktywności. Jej celem jest realizacja zadań edukacyjnych, wychowawczych, kulturalnych, profilaktycznych, opiekuńczych, prozdrowotnych, rekreacyjnych i sportowych, a także organizowanie czasu wolnego i wypoczynku. Wszystkie te działania zmierzają w kierunku pogłębienia i rozszerzenia wiedzy, tworzenia kreatywnej i twórczej postawy dziecka, rozwijają uzdolnienia dzieci i młodzieży, wspomagają funkcje opiekuńczo-wychowawcze i dydaktyczne szkół. V Ogród Jordanowski w działaniach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych kieruje się zasadami:
- poszanowania godności osobistej wychowanka;
- poszanowania prywatności wychowanka;
- przyjaznej komunikacji z wychowankiem;
- wspierania kreatywnej aktywności wychowanka;
- wspierania wychowanka w działaniach innowacyjnych;
- odpowiedzialności wychowanka za swoje postępowanie;
- współodpowiedzialności nauczycieli zatrudnionych w placówce za rozwijanie możliwości psychofizycznych wychowanka;
- troskę o zdrowie wychowanka;
- kształtowania postawy moralnej wychowanka;
- kształtowania postawy obywatelskiej i patriotycznej wychowanka;
- kreatywności podejmowanych działań;
- otwartości na środowisko lokalne.
II. Sylwetka wychowanka ZWPEK
Program Profilaktyki i Wychowania w korelacji z zestawem indywidualnych programów dydaktyczno-wychowawczych nastawiony jest na kształtowanie umiejętności wychowanka potrzebnych do codziennego funkcjonowania w życiu, takich jak:
- Dbanie o własne bezpieczeństwo i zdrowie oraz o swoje środowisko rówieśnicze, rodzinne, Ogrodowe.
- Pilnowanie przestrzegania zasad bhp w placówce i na jej terenie.
- Twórcze i krytyczne myślenie, wyciąganie wniosków. Dbanie i troska o sprawność fizyczną i intelektualną. Uczestniczenie w różnych formach rozwoju fizycznego.
- Porozumiewanie się i utrzymywanie dobrych relacji interpersonalnych.
- Umiejętność dokonywania właściwej samooceny oraz odróżniania dobra od zła, fikcji od rzeczywistości. Radzenie sobie z emocjami i stresem, sytuacjami trudnymi.
- Kształtowanie właściwej postawy wychowanka – kultura osobista na co dzień, właściwe relacje z kolegami i środowiskiem.
- Dążenie do samodoskonalenia się, poznawania własnych talentów, swoich mocnych i słabych stron.
- Poznawanie i przestrzeganie norm społecznych. Prezentowanie postawy tolerancji i akceptacji drugiego człowieka.
- Przeciwdziałanie agresji i przemocy. Reagowanie na zachowania niewłaściwe i niebezpieczne.
- Umiejętność mądrego organizowania czasu wolnego.
- Korzystanie z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystywanie narzędzi i technologii informatycznych.
- Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w placówce i poza nią, respektowanie procedur bezpieczeństwa i zasad higieny.
- Nauka odpowiedzialności w pełnieniu określonych ról społecznych.
- Szanowanie potrzeb innych i prezentowanie postawy chęci niesienia pomocy.
- Posiadanie wiadomości na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmowanie odpowiedzialnych decyzji w trosce o bezpieczeństwo własne i innych, posiadanie znajomości procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia.
- Integracja z rówieśnikami i prawidłowa współpraca w zespole, z nauczycielami i pracownikami placówki.
III. Diagnoza środowiska V Ogrodu Jordanowskiego
Zespół Wolskich Placówek Edukacji Kulturalnej służy wychowankowi, tworząc warunki dla jego pełnego rozwoju emocjonalnego, intelektualnego, duchowego i fizycznego. Jest miejscem stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi – uczy analizy problemów i sposobu ich rozwiązywania. Zapewnia przyjazne i zdrowe warunki edukacji kulturalnej. Wpływ środowiska, a w szczególności środowiska szkolnego, rówieśniczego, to najważniejszy czynnik kształtujący rozwój psychiczny nastolatka. Podstawą do opracowania Programu Wychowawczo-Profilaktycznego była diagnoza środowiska V Ogrodu Jordanowskiego, prowadzona w oparciu o:
- obserwację środowiska wewnętrznego pracowni/placówki;
- rozmowy indywidualne z dziećmi, młodzieżą, rodzicami i nauczycielami;
- analizę frekwencji i rekrutacji wychowanków na poszczególnych zajęciach;
- analizę i obserwację aktywności, udziału i efektów pracy wychowanków w poszczególnych pracowniach;
- analizę dokumentów wewnętrznych (np. dzienniki) oraz rozmowy z rodzicami i nauczycielami, uwagi i pochwały dotyczące zachowania wychowanków,
- współpracę z partnerami oraz instytucjami wspierającymi pracę ZWPEK, w tym V Ogrodu Jordanowskiego i Młodzieżowego Domu Kultury.
Wychowanie to świadome oddziaływanie przez wychowawcę na wychowanka, mające na celu wytworzenie pewnej zmiany w jego osobowości. Zmiany te powinny obejmować zarówno stronę poznawczą jak i instrumentalną, a sam proces zachodzący między nimi jest uwarunkowany wieloma czynnikami. Wychowanie to zapewnianie opieki, zabiegi mające na celu ukształtowanie człowieka.
Profilaktyka to proces wspierający zdrowie psychiczne i fizyczne poprzez pomoc i towarzyszenie uczniowi w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach
Diagnoza:
- działamy prewencyjnie poprzez organizację czasu wolnego wychowanka oraz angażowanie go do efektywnego spędzania czasu wolnego na wybranych zajęciach w VOJ
- dbamy o bhp w placówce oraz na terenie sportowo-rekreacyjnym VOJ: pogadanki na zajęciach, gry i zabawy terenowe, działania informacyjne dotyczące bezpieczeństwa w sieci (z rodzicami), pierwsza pomoc (apteczki, instrukcje, warsztaty)
Działania priorytetowe na rok szkolny: 2025/2026
- Rozpoznanie potrzeb wychowanków V Ogrodu Jordanowskiego na tle środowiska: rówieśniczego, rodzinnego, szkolnego i lokalnego.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programy wychowawczo – profilaktycznego.
- Podejmowanie działań związanych z profilaktyką kryzysową wśród młodzieży (depresja, myśli samobójcze,…), profilaktyką przemocy rówieśniczej, zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży, wsparciem w kryzysach psychicznych, profilaktyką uzależnień.
- Edukacja prozdrowotna – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej.
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci i rodzin udzielanego w systemie oświaty i tworzenie konkretnych narzędzi pomocy i wsparcia wychowanka w sytuacjach dla niego trudnych.
- Tworzenie placówki bezpiecznej i wspierającej, przyjaznej dziecku i rodzinie, osadzonej w potrzebach i możliwościach środowiska lokalnego.
- Rozwijanie współpracy pomiędzy rodzicami, wychowankami, środowiskiem lokalnym, ew. szkołą, a placówką. Podejmowanie wspólnych działań sportowych, artystycznych i edukacyjnych, wychowawczych i profilaktycznych. Zachęcanie do współtworzenia wizerunku placówki.
- Rozpoznawanie potrzeb i wdrażanie działań na rzecz nowych wychowanków, doskonalenie kompetencji nauczycieli adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz wspieranie środowiska lokalnego – w tym szkół w organizacji zajęć edukacyjno-kulturalnych.
- Tworzenie oferty, podejmowanie działań będących alternatywą dla zachowań agresywnych, patologicznych, niewłaściwych.
- Umożliwianie i zachęcanie młodzieży, dzieci i ich rodziców oraz środowiska lokalnego do podejmowania własnych inicjatyw o charakterze profilaktycznym.
- Stworzenie oferty edukacyjnej w V Ogrodzie Jordanowskim adekwatnej do potrzeb dziecka od 3 do 19 roku życia.
- Podejmowanie działań związanych z profilaktyką kryzysową wśród młodzieży.
- Włączenie do programów dydaktyczno-wychowawczych treści dotyczących edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych, patriotycznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, a także dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych.
- Wdrażanie działań podnoszących kompetencje w zakresie rozwijania samodzielności, kreatywności, umiejętności komunikacyjnych oraz radzenia sobie ze stresem, lękiem przed izolacją, osamotnieniem, odrzuceniem przez grupę.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Wykorzystywanie nowoczesnych technologii, w tym opartych na sztucznej inteligencji.
Jako informacje zwrotne na temat funkcjonowania i realizacji programu mogą służyć obserwacje takich dziedzin jak:
- Aktywność wychowanków w różnego rodzaju imprezach/wydarzeniach na terenie placówki i poza nią: wydarzenia sportowe, rozgrywki, festyny okazjonalne.
- Analiza trudnych przypadków i podejmowanych działań profilaktycznych w placówce i na rzecz wychowanka: współpraca ze szkołą, rodzicem, ew. PPP
- Obserwacja zachowań w różnych sytuacjach typowych i nowych, podejmowanie działań profilaktycznych.
IV. Cele programu wychowawczo-profilaktycznego:
- Rozwijanie zdolności i samodzielności oraz umiejętności radzenia sobie we współczesnym świecie.
- Kreowanie bezpiecznego wizerunku placówki oraz wsparcie rozwoju wychowanków w sferze emocjonalnej, społecznej i edukacyjnej. Doskonalenie wizerunku i klimatu placówki bezpiecznej i przyjaznej dzieciom i młodzieży.
- Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych, kształtowanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w sieci.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego wykorzystywania nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej intelige oraz wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Tworzenie warunków do indywidualnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego możliwościami – dzieci uzdolnionych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Indywidualizacja pracy na zajęciach.
- Rozwijanie integracji w grupie oraz odpowiedzialności za podejmowane działania.
- Kształtowanie postaw społecznych opartych na poszanowaniu prawa każdego człowieka do odmienności poglądów – wyboru dróg życiowych i kreatywnego myślenia. Uwrażliwienie na uczucia innych osób. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Promowanie zdrowego trybu życia – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych; wspieranie aktywności fizycznej, zachęcanie do czynnego i kreatywnego spędzania wolnego czasu.
- Wychowanie do wartości; wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć w V Ogrodzie Jordanowskim.
- Tworzenie warunków mających na celu dbałość o ochronę i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Realizacja zadań wynikających z wniosków z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2024/2025.
V. Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego odbywa się poprzez:
- Indywidualną pracę z wychowankiem – rozmowy z uczestnikami zajęć ukierunkowane na odkrywanie własnego potencjału, poczucia własnej wartości, optymistycznej postawy wobec siebie i innych ludzi.
- Udział uczestników zajęć w zawodach, konkursach, imprezach.
- Organizowanie dla środowiska lokalnego imprez oraz udział placówki w imprezach zewnętrznych. Udział w akcjach społecznych i kampaniach.
- Organizowanie spotkań z pracownikami: policji, straży miejskiej, straży pożarnej.
- Niezwłoczne reagowanie wszystkich pracowników placówki, rodziców, a także uczniów w sytuacji jakichkolwiek przejawów przemocy, agresji, wandalizmu oraz pojawiających się zagrożeń.
- Pomoc w nauce dzieciom ze szczególnymi trudnościami w nauce (odrabianie zadań, zajęcia wyrównawcze).
- Współpracę z rodzicami, poprzez angażowanie ich w życie placówki.
- Stały kontakt z rodzicami – zwrócenie uwagi na sygnały ostrzegawcze pojawiające się w przypadku zachowań ryzykownych wśród dzieci.
- Propagowanie tematyki prozdrowotnej i profilaktycznej: prelekcje, gazetki, plakaty, ulotki, pogadanki.
- Promocję działań i akcji organizowanych w V Ogrodzie Jordanowskim dotyczących tematyki: bezpieczeństwa, ochrony środowiska, działania na rzecz lokalnej społeczności. Promowanie tych działań na forum lokalnym, w tym także w mediach społecznościowych. Angażowanie środowiska lokalnego do współpracy.
- Rozmowy wychowawcze nt.: tolerancji, szacunku wobec innych kultur, poglądów, niepełnosprawności, szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu, używania narkotyków, dopalaczy i innych substancji psychoaktywnych; zasad prawidłowego komunikowania się oraz asertywności; zagrożeń cywilizacyjnych, zasad bezpieczeństwa i higieny zdrowia fizycznego oraz psychicznego.
- Pogadanki dotyczące zdrowego stylu życia, prawidłowego odżywiania się oraz higieny osobistej.
- Współdziałanie całej społeczności ZWPEK (uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników administracji i obsługi) w zakresie przestrzegania obowiązujących norm zachowania.
- Rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych dotyczących odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z nowych mediów (gazetki, ulotki).
- Zajęcia dla wychowanków i rodziców nt. bezpiecznego korzystania z komputera (programy, gry) i mediów społecznościowych.
- Kontynuowanie założeń zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich. Udostępnianie zainteresowanym rodzicom i uczniom informacji o adresach i numerach telefonów z zakresu pomocy udzielanej przez odpowiednie placówki.
- Organizowanie stałych imprez placówki. Współpracę z placówkami partnerskimi.
VI. Spodziewane efekty:
- Wzrost poczucia bezpieczeństwa w placówce.
- Wzrost poczucia własnej wartości, odniesienie sukcesu na swoją miarę.
- Zmniejszenie ilości dzieci nie mających alternatywy dla zachowań niewłaściwych i tzw. „nic nierobienia”.
- Podniesienie poziomu świadomości uczestników na temat zagrożeń społecznych (uzależnienia, przemoc, agresja, choroby cywilizacyjne, zagrożenia ) oraz skutków zachowań ryzykownych.
- Uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele pracujący z uczniami znają zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu oraz nowoczesnych technologii, także sztucznej inteligencji.
- Uczestnicy rozwijają swoje pasje i zainteresowania. Uczniowie spędzają czas wolny w sposób aktywny i akceptowalny społecznie. Angażują się w wydarzenia i organizowane rozgrywki sportowe. Spełniają się jako organizatorzy lub/i sportowcy.
- Uczestnicy prezentują odpowiednie postawy wobec siebie i innych ludzi (zasada fair play.
VII. Metody pracy:
Obserwacje, rozmowy, multimedia, warsztaty twórcze; treningi umiejętności (twórczych, sportowych, intelektualnych); gry i zabawy; konkursy; prezentacje; pogadanki; działalność organizacyjna; symulacje; pedagogizacja rodziców.
VIII. Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca w grupach
- praca w zespołach zadaniowych
IX. Ewaluacja:
Wszystkie działania wychowawcze poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Metody i formy kontroli procesu wychowania to:
- Opinie uczestników, rodziców i nauczycieli,
- Obserwacje wychowanków w różnych sytuacjach wewnątrzplacówkowych,
- Analiza rekrutacji i frekwencji,
- Analiza sukcesów uczestników (udział w imprezach środowiskowych i ich współorganizacja, uczestnictwo w konkursach, występy artystyczne itp.).
- Analiza osiągnięć pracy twórczej, edukacyjnej i sportowej wychowanków,
- Stałe, systematyczne prowadzenie zapisów o realizacji programu w dokumentacji pedagogicznej (dzienniki poszczególnych zajęć, sprawozdania roczne), jej weryfikacja i analiza.